BETER DOOR SCHRIJVEN

Mindfulness, cognitieve psychologie en taalwetenschap

Hoe kun je zo doelmatig mogelijk aandacht besteden aan jouw situatie en/of problemen? Beter Door Schrijven hanteert een beproefde methodiek gebaseerd op  mindfulness, cognitieve psychologie en taalwetenschap.

Naar aanleiding van professionele en analytische vraagstelling word je gemotiveerd om te schrijven. Een week lang, elke dag, ongeveer een à twee uur per dag. Gewoon in je eigen ruimte, op je eigen pc, laptop of tablet. Zodoende verlies je geen tijd aan reizen en/of aan het wennen aan een coach (of therapeut), waarvan je niet weet of ie vooringenomen is. Met dit e-mailtraject is er echt aandacht voor de inhoud en kan je volledig eerlijk zijn. Niet voor een ander maar voor jezelf. Je zult merken hoe opluchtend en verhelderend dat werkt. Hoe mooi zou het zijn als je allerlei ontdekkingen doet die jouw stress veroorzaken of jou blijer maken?

Door te gaan schrijven ruim je op, orden je je zaken en verkrijg je zelfinzicht. Allerlei dingen kunnen aan het licht komen: waarom je op een bepaalde manier reageert, niet doet wat je wilt, steeds last hebt van bepaalde gevoelens en gedachten. Dit soort ontdekkingen gebeuren omdat je je bezighoudt met wat zich diep in jezelf afspeelt in vol bewustzijn. Pas als je jouw pijlsnelle gedachtes opschrijft weet je wat je denkt. Belemmerende overtuigingen diep in je geest, maar ook oplossingen, ambities en (verborgen) talenten kunnen worden gevonden.

Onderzoek toont aan dat schrijven goed is voor de geestelijke gezondheid en reflectie. Binnen een paar dagen merk je al een verandering op. Je gaat je rustiger voelen en je denken wordt helder. Hierna ben je in staat veranderingen aan te brengen daar waar die nodig zijn.

E-mail leent zich bij uitstek voor een krachtige en intensieve uitwisseling om een schrijfproces in gang te zetten. Dagelijks schrijven op een plek waar je niet snel bent afgeleid is belangrijk. Zorg voor verstilling en houd je concentratie vast: schrijf met aandacht. Zo werkt het goed. Klik hier voor contact.

Inmiddels hebben vele mensen een traject doorlopen. De meesten zijn tevreden over wat het ze gebracht heeft.  Mocht je toch behoefte hebben aan ruggespraak en een steuntje in de rug dan kan dat ook, maar besef dat dat een andere benadering is en doorgaans meer tijd in beslag neemt dan een e-mailtraject.  Wij coachen hoofdzakelijk mensen die last hebben van stress en/of angst en/of (lichte) depressie zowel op de werkvloer als buiten het werk om.

Wetenschappelijk onderzoek

Bijna 95% van onze cliënten soortgelijke schrijftherapeuten/coaches is tevreden na het doen van een schrijftraject.  Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het de meeste mensen helpt. Een opsomming van de links van diverse onderzoeken vind je – later – op deze pagina. Eerst volgt een tweetal testimonials.

Testimonials

“Het e-mail traject bij Jur de Vries heeft me meer zelfvertrouwen gegeven, vertrouwen in dat wat ik denk, heb meegemaakt en dat ik het kan verwerken door erover te schrijven. Ik heb beter, intenser, helderder en dichter op mijn huid leren kijken naar mezelf door het schrijven. Dat wat in mij zit heeft ruimte gekregen omdat de veiligheid en de opbouw van het traject voor mij optimaal waren.”

Hanna

“Ik ben mezelf steeds serieuzer gaan nemen. Mezelf durven laten zien is een heel proces wat ik in vertrouwdheid heb mogen ervaren. Dat kon doordat ik door e-mailtraject niet verstoord kon worden door dingen buiten mijzelf om. Ik werd op een uitnodigende manier aangezet en uitgedaagd om mijzelf te nemen zoals ik ben. Ineens viel alles op zijn plaats en wist ik precies wat ik moest doen om mijn gespannen situatie te verbeteren. Ik heb daarin stappen gezet!”

Wouter