FAQ

Voor wie is een schrijftraject bedoeld?

Voor ieder volwassen persoon. Je hoeft niet per se goed te kunnen schrijven noch hoef je goed te kunnen spellen. Je bent 18 jaar of ouder. Je zit ergens mee, of je hebt last van stress en/of angst, of je zit in een dip. In ieder geval: je ziet er wat in en/of het voelt goed om te doen.

Indien je onder behandeling bent bij een psychiater altijd overleg plegen met je behandelaar alvorens een schrijftraject aan te gaan. Veel psychiaters en psychologen hebben zelf ook ‘schrijfopdrachten’ voor hun cliënten. Het is niet verstandig behandelingen en behandelaars te gaan combineren. Wij raden dat af.

Hoe zit het met mijn privacy?

Het is in ons belang om jouw privacy volledig te beschermen. Het staat je bovendien vrij om te mailen via een door jou zelf aangemaakt (tijdelijk) e-mailadres, bijvoorbeeld via hotmail.com of gmail.com. Je e-mails kan je afsluiten met een tijdelijke naam naar jouw keuze, indien je je daar prettig bij voelt. Alle personen die je noemt in je e-mails kan je een gefingeerde naam geven of alleen met voorletter benoemen.  Het maakt niet uit; het gaat enkel om de inhoud van jouw teksten en we hoeven je niet persoonlijk te kennen. Integendeel. Door de anonimiteit kan je volledig eerlijk zijn en dat voelt fijn. Dat horen we van iedereen die een schrijftraject doet.

Alle e-mails worden na een schrijftraject vernietigd in een digitale shredder.

Moet ik mij per se terugtrekken in een stille ruimte om te schrijven?

Het helpt indien je tijdelijk niet bereikbaar bent op wat voor manier dan ook, en dus niet regelmatig je e-mail of social media checkt. Multitasken kan een mens niet.

Doordat cliënt en begeleider achter de eigen computer zitten, is er toch een gevoel van rust, alsof er tijd genoeg is, en kan men ook snel de diepte in, tot de kern van de zaak komen. Dit in tegenstelling tot bij een persoonlijk onderhoud waarbij de tijd beperkt is tot – meestal – een uur per keer. Bovendien word je dan afgeleid door bijzaken: de reis erheen, de vreemde ruimte, de persoon, zijn aanpak, zijn lichaam, geur, stem, etc. Zorg dan ook dat je in je eigen ruimte zo min mogelijk wordt afgeleid door medebewoners of andere dingen.Zo schep je een situatie waarin je even afstand neemt van je (drukke) bestaan en/of de (vele) rollen die je hebt in het leven.

Moet ik niet eerst weten met wie ik schrijf?

Nee. Als gevolg van de persoonlijke afwezigheid van de begeleider/coach kan de cliënt zijn volle aandacht en concentratie op zichzelf richten. Hij/zij praat niet, zit in stilte achter de computer, richt zijn/haar blik naar binnen en doet diepgaand zelfonderzoek. Niet met zelfhulpboekjes bij de hand, maar wel met teksten (bijna altijd vragen) van de begeleider die over niets en niemand anders gaan dan over de cliënt zelf. En zo schrijft de cliënt zijn eigen zelfhulpboek.

Er is niemand die jouw leven beter kent dan jij. Door te schrijven kom je er achter wat voor jou belangrijk is. Er is dus niemand die dwars door je heen kijkt en zegt wat te doen. Er wordt door de begeleider geen waarheid opgedrongen. De begeleider moet zoveel mogelijk niet persoonlijk aanwezig zijn – niet in de teksten naar de cliënt toe en ook niet lijfelijk. Op deze manier wordt er optimaal gebruik gemaakt van internet als mogelijkheid voor coaching en/of therapeutische begeleiding helemaal gericht op de cliënt zelf.

Moet je boeddhist worden voor een online-schrijftraject?

Zeker niet. Wel leer je door het schrijven de dingen te zien zoals ze zijn. Dit wordt nog versterkt door het alleen zijn achter de computer, de stilte, wellicht enkele ademhalingsoefeningen die je doet.

We zijn vaak geneigd concepten van de werkelijkheid te zien zoals denkbeelden over het verleden, ideeën en overtuigingen die de waarneming beïnvloeden. Of ideeën van vandaag die de verwachtingen van de toekomst kleuren. Allerlei verlangens en diverse emoties kunnen de blik op de werkelijkheid vertroebelen. Zo kom je in de meest verwarrende constructies. Denk bijvoorbeeld aan een ingewikkelde situatie in een relatie waarin je kunt denken dat de ander denkt dat…Het opschrijven brengt inzicht. Je ziet scherp wat je kan weten en wat niet? Dat kan belangrijk zijn omdat – bijvoorbeeld – het invullen van de gedachten van een ander, ook je eigen koers en gedrag bepaalt. Door het schrijftraject kan je bepaalde illusies gaan doorzien en desgewenst – of zo mogelijk – je gedrag aanpassen.

Wat is precies mindful aan dit schrijftraject?

Minimaal verdwijnen de scherpe randjes van de zaken die je parten spelen. Wat je ook hebt meegemaakt en in welke moeilijke situatie je ook zit. Of je je nou rot, gestrest, triest, zwak, overvraagd, buitengesloten of een pechvogel voelt. Ook als je plannen, verlangens of wensen hebt  kan je allerlei aannames en oordelen hebben over jezelf en je omgeving die je beperken. Het gaat erom dat je al schrijvend naar jezelf kijkt zonder te oordelen. Dit gebeurt ook vanzelf – door het schrijven. Niet oordelen is een belangrijk aspect van de beoefening van mindfulness. Hoe mooi zou het zijn als je zonder al die oordelen en beperkende overtuigingen door het leven gaat?

Vervolgens gaat er niet zozeer om uit te vinden wat exact waar is of niet, maar wel om jou te stimuleren om met (enig) enthousiasme te streven naar een leven in overeenstemming met jouw eigen waarden. Die leer je schrijvend (nog beter) kennen, en daar ga je met aandacht mee aan de slag. Ook dat is belangrijk aspect van mindfulness.

Lees ook citaten over (mindful) schrijven. Of ga naar contact.